Antirustbehandling

Beskytt bilens understell Mercasol antirust

Mercasol – den beste rustbeskyttelsen til din bil

At stål og jern ruster er noe vi alle vet, og derfor gjelder det å beskytte dette metallet mest mulig mot ytre påvirkninger. Bilprodusentene gjør noe med dette, men i mange tilfeller er ikke dette nok ut fra hvor i verden bilen blir solgt. Vi må ikke glemme at vi bor i ett land hvor det er et meget tøft klima med varierende temperaturer, og selvfølgelig at det blir brukt mye sand og salt på veiene.

Vi sprøyter anerkjente Mercasol og Noxudol. Over 90% av alle nye biler blir behandlet med et av disse stoffene, noe som er et bevis på kvalitet og motstandsdyktighet på vår behandling. Stoffet kommer ikke i konflikt med fuger osv. på bilen, og vil heller ikke påvirke bilens garantier.

For å være sikker på å unngå rustproblemer på bilen, er det viktig å utført den første Mercasolbehandlingen tidlig nok. For optimal rustsikring bør første behandling utføres når bilen er ny. Deretter er det anbefalt med behandling/kontroll ca hvert 3. år.

Når vi rustbehandler en bil, følger vi sprøyteskjemaer slik at vi vet hvor det skal og ikke skal sprøytes. Dette gjør at vår behandling holder lenger enn andre rimeligere alternativer. Vår behandling gir dessuten et nært luktfritt resultat.

Mange biler er allerede sprøytet når de kom til Norge. Det er da meget viktig at du følger opp dette videre, normalt innen 12 måneder, for å opprettholde bilens rustgaranti.

Vi gir inntil 15 års garanti på Mercasolbehandlinger (gjelder biler nyere enn 24 måneder).

Se etter behandlingsbeviset i din bil.

Slik utføres en Mercasolbehandling

1. Rengjøring av bilens understell
Hjul, innerskjermer og deksler skal være demontert på en slik måte at man sikrer god rengjøring bak disse. Grundig rengjøring med høytrykk og varmt vann er en forutsetning for et godt resultat. Etter vask foretas en grundig inspeksjon.

2. Tørking
Foregår i godt ventilerte rom med varme og høy utskifting av luft. Bilens understell og hulrom må være tørr før behandling kan starte.

3. Kontroll av understell
All løs PVC og/eller understellsmasse fjernes med PVC kniv, eller lignende verktøy. Hvis det er overflaterust må dette fjernes/utbedres. Dersom det er rustangrep som utvidelse av falser, gravrust og lignende, vil kunden bli underrettet om at utbedring må foretas før sandblåsing/primer kan utføres.

4. Sprøyting
Før sprøyting blir bilens utvendige karosseri dekket med lakkvern og bremseskiver dekkes med plast for å beskytte flatene. Aller først sprøytes kanaler og hulrom på bilens understell med tynn Mercasol. Så sprøytes hele understellet med samme produkt. Deretter sprøytes bilens resterende hulrom og kanaler.

Det sprøytes tykk Mercasol på komponenter som rørgater, bremse- og drivstoffrør m/oppheng, bakaksel, bremseskjold, drivstoff-påfyllingsrør, forstilling, bærebruer og ellers alle synlige og tilgjengelige steder på understellet. Det foretas en etterkontroll av sprøytingen med godt lys. Bilen settes til tørking/herding i tempererte lokaler.

5. Klargjøring
Hjulene blir satt på og bilen rengjøres utvendig. Det kontrolleres at alle hull er plugget, og eventuelle tilstoppede dreneringshull i dører og kanaler stikkes opp.

Bilen er nå klar for levering!

Et rimeligere alternativ Kepler oljebehandling

Kepler oljebehandling er et rimeligere alternativ til en fullstendig understellsbehandling.

Kepler oljebehandling er svært penetrerende, og kryper gjerne inntil 12 cm. Oljen trenger også inn i falser og kanaler, og etterlater seg en beskyttende hinne.

  • En effektiv og rask metode for å stoppe eller bremse rust
  • Er aktiv og penetrerende over lang tid uten å størkne
  • Har hurtig rustløservirkning
  • Trekker ikke til seg skitt
  • Er svært saltvannsbestandig

Slik utfører vi en Kepler oljebehandling

Bilen heises først opp og blåses ren for løs skitt med trykkluft. Oljen vil trekke inn i evt. restrerende støv og skitt som ikke går av med trykkluft.

Vi behandler først dører og bakluke innvendig.

Deretter behandles rammer, kanaler og traverser både innvendig og utvendig.

Etter behandling er det helt vanlig at det renner noe olje fra underkant av dører og panser. Om ønskelig kan dette enkelt tørkes vekk med en myk klut.

Behandlingen tar omtrent 1,5 time, tiden kan variere noe ut fra biltype. Du er i mellomtiden hjertelig velkommen til å vente i vårt venterom, der vi serverer kaffe og lesestoff.

Få et roligere innemiljø Kepler støydemping

Hjulstøy har blitt ett økende problem på mange biler i dag. Støyen kommer som regel i fra hjulene bak og forplanter seg inn i kupéen. Vi har ett eget støydempingstoff som kan redusere denne støyen. Det blir sprøytet ett tykt lag inn i hjulkassene bak, og på flatene under i bakpartiet på bilen.

Best effekt oppnår du hvis støydempingen utføres sammen med en Tectylbehandling.

Glem ikke at bilens dekk også kan ha mye å si på hjulstøy. Ta kontakt med oss for ytterligere informasjon!

footer_antirust