
Jevnlig bilvask er essensielt for å holde bilen i god stand. En tommelfingerregel er å vaske bilen når den begynner å se skitten ut. Ved regelmessig vask forhindrer du at forurensninger som metallpartikler, asfaltrester og annen skitt får feste seg. Avfetting er et effektivt kjemikalie som løsner slik forurensning. Forvask er en mer skånsom metode som gjør lignende arbeid uten å skade bilens beskyttelse. Det finnes også spesialmidler for å løse opp salt, metallpartikler og tjære. En god skummende bilsjampo hjelper til med å fjerne smuss ved å løfte det bort fra lakken, slik at det enkelt kan vaskes bort.
Fremgangsmåte for bilvask:
Vi blir ofte spurt om bruk av vaskeautomat er skadelig for bilen. Selv om håndvask er det beste for bilens beskyttelse og lakkoverflate, forstår vi at tiden ikke alltid strekker til. Moderne vaskeautomater har blitt mye bedre de siste årene, men det er viktig å vite hva som skjer med bilen din under prosessen.
Maskin med børstevask: Børstene i en vaskeautomat vil forårsake riper i lakken. For hver vask med børster vil det oppstå flere små riper, noe som etter hvert kan gjøre overflaten gråaktig og mindre glansfull. Dette er spesielt synlig på mørke biler. Biler med myk lakk, som Tesla eller Polestar sine tette sorte farger, er mer utsatt for riper. Biler med hardere lakk, som Mercedes eller BMW, tåler mer før ripene blir synlige. På den andre siden kan riper på myk lakk lettere korrigeres med polering og lakkrens.
Børsteløs vask: For å kompensere for mangelen på børster, bruker børsteløse vaskeautomater sterkere kjemikalier. Dette kan gi små merker på vinduslister, glass og lakkoverflaten. Disse merkene kan ofte fjernes med grundig polering. Et tips er å sørge for at bilen er godt spylt og tørket etter vask. Mange opplever at bilen ikke blir helt ren med børsteløs vask. Dette skyldes som regel at skitten sitter dypt inn i lakkens porer. Dette kan løses med kontaktvask eller årlig lakkbehandling. Ved en lakkforsegling renses porene og en usynlig hinne dannes over lakken, noe som gjør bilen lettere å rengjøre.
De fleste bilprodusenter anbefaler vedlikehold av lakken årlig som et minimum for å opprettholde garantien, men gjerne oftere. Vesentlig vedlikehold går ut på å gi bilen en grundig vask, fjerne forurensning fra porene i lakken, polering og beskyttelse. Alle våre lakkbehandlinger inneholder det du trenger av årlig vedlikehold.
Les mer om våre lakkbehandlinger
I det nordiske klimaet er det spesielt viktig å ta vare på understellet på bilen også. Grunningen eller beskyttelse som påføres på fabrikken, er ment som en universal løsning for det globale markedet. Med veisalt, fuktighet og temperatursvingninger som er i vårt klima, er det en nødvendighet å påføre ekstra beskyttelse. Mange biler som kommer til Norge blir sprøytet med antirustbehandling så fort de ankommer kaia, men også denne behandlingen skal følges opp og fornyes, normalt innen to år. Alle våre antirustbehandlinger har gode oppfølgingsprogram som gjør at du kan føle deg trygg på at bilen din får den beskyttelsen den trenger.